Performanțele întreprinderilor autohtone au fost apreciate în cadrul “Galei Businessului Moldovenesc”

Joi, 31 mai 2018, 155 de întreprinderi din țara noastră, participante la concursurile “Marca comercială a anului 2017″, “Premiul pentru realizări în domeniul calității” și 17 consilii raionale, prezente la Expoziția națională “Fabricat în Moldova 2018” au fost premiate în cadrul celui mai important eveniment al businessului autohton – “Gala Businessului Moldovenesc”, organizat de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI) în parteneriat cu Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI).

Evenimentul din acest an a reunit peste 350 de persoane, printre care oficialități, membri ai guvernului, reprezentanți ai administrației locale, ambasadori aflați în misiune pe teritoriul Republicii Moldova și desigur instituțiile și companiile din țara noastră care ocupă un loc important în sfera de dezvoltare a economiei naționale.

La deschiderea evenimentului, Sergiu HAREA, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova a menționat că evenimentul din acest an are o însemnătate deosebită, dat fiind faptul că instituția camerală împlinește 100 de ani de la fondare iar concursul “Marca Comercială a Anului”se află la cea de-a XV-a ediție, adică de 15 ani, acest proiect scoate în evidență cele mai competitive mărci autohtone.

“Prezentarea învingătorilor în catalogul oficial al evenimentului și distincțiile ce urmează a fi înmânate, sunt doar o mică dovadă a meritului celor ce activează zilnic în cadrul acestor întreprinderi, a muncii pe care o depun în scopul îndeplinirii cerințelor consumatorului, dar și amplificării vizibilității și competitivității economice a Republicii Moldova la nivel național și internațional. Retrospectiva edițiilor anterioare ale concursurilor relevă evoluția întreprinderilor naționale în condițiile unei economii de piață în dezvoltare. Anul curent au fost evaluate 110 mărci comerciale și 45 întreprinderi pentru realizări în domeniul calității, fapt ce confirmă implementarea noilor standarde, abilităților de inovație și faptul că avem un cadru favorabil dezvoltării economiei naționale”, a spus președintele CCI a RM.

În cadrul ceremoniei de inaugurare a “Galei Businessului Moldovenesc”, Lilia BOLOCAN, Directorul general al Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, a precizat că: „Pentru AGEPI, Concursul „Marca comercială a anului”, ajuns la frumoasa aniversare de 15 ani, are o semnificație deosebită: noi suntem primii cărora solicitanții le prezintă mărcile, pentru a le oferi protecție, noi urmărim evoluția acestora și ne bucurăm din inimă când ele devin branduri de succes. În condițiile economiei de piaţă, mărcile reprezintă principalele instrumente de promovare a imaginii întreprinderilor, produselor şi serviciilor în mediul consumatorilor. Ele îndeplinesc funcţii specifice de stimulare a concurenţei, dezvoltare a competitivităţii, promovare a comerţului şi atragere a investiţiilor. Este îmbucurător faptul că agenții economici manifestă un interes tot mai mare de a participa la concursul „Marca comercială a anului”, iar reprezentanții mediului de afaceri doresc să obțină recunoașterea performanțelor în domeniul promovării mărcilor sale. Aceste tendințe încurajatoare atestă o creștere a gradului de conștientizare privind importanța utilizării eficiente a instrumentelor oferite de sistemul național de proprietate intelectuală ca o condiție primordială a succesului în afaceri și o componentă esențială în dezvoltarea economică a Republicii Moldova. ”

Prezent la eveniment, ministrul Economiei și Infrastructurii RM Chiril Gaburici a decernat premiile antreprenorilor câștigători ai concursului “Reputație si încredere” și “Marca consacrată”. În context, ministrul a subliniat faptul că acest concurs important promovează cele mai competitive mărci autohtone și antreprenori, care au implementat cu succes standardele europene în domeniul managementului calității, afirmându-se prin calitatea produselor și serviciilor oferite pe piața națională și internațională.

O prioritate a Guvernului Republicii Moldova este aplicarea standardelor europene și normelor Acordului de Asociere, care contribuie la susținerea sectorului privat, ridicarea calității și diversificarea produselor pe piețele de desfacere europene și autohtone, precum și atragerea investițiilor străine. Astfel, se asigură creșterea economiei naționale.

“Apreciem tendințele atinse de economia națională – s-a înregistrat o creștere economică anuală de peste 4,5%. În primul trimestru al acestui an, țara noastră a atins un ritm de creștere a exporturilor de 28,4%.  Datorită standardelor europene, exporturile s-au reorientat spre țările UE – circa 65%”, a punctat Chiril Gaburici.

Concursul “Marca comercială a anului” a fost inițiat în anul 2003, cu scopul de a reliefa cele mai reuşite proiecte în domeniul creării şi promovării mărcilor comerciale autohtone pe piaţa internă şi externă, a spori competitivitatea lor şi a contribui la creșterea profesionalismului echipelor de marketing. La ediția curentă a competiției au participat 110 mărci comerciale naționale, care au concurat la 13 nominalizări:

“Debutul anului”– 3 companii au fost premiate;

“Aprecierea consumatorului”– 12 companii au fost premiate;

“Export”– 8 companii au fost premiate;

“Inter”– 5 companii au fost premiate;

“Marcă Locală”– o companie a fost premiată;

“Marcă consacrată”– 7 companii au fost premiate;

“Rebranding”- o companie a fost premiată;

“Responsabilă Social”- 7 companii au fost premiate;

În premieră, au fost introduse 4 nominații noi:

“Liderul Anului”-13 companii au fost premiate;

“Femeia în afaceri”– 6 companii au fost premiate;

“IMM-ul Favorit al Anului”– 8 companii au fost premiate;

“Reputație și încredere”- 12 companii au fost premiate;

 “Contribuţie importantă la dezvoltarea durabilă” – nominalizare introdusă în parteneriat cu PNUD Moldova- 5 companii au fost premiate.

Distincția “Contribuţie importantă la dezvoltarea durabilă” premiază companiile care lansează produse și servicii alineate la dezvoltarea durabilă. Printre activitățile care s-au calificat în concurs, se numără: reducerea consumului de energie și apă în timpul procesului de producție, gestionarea durabilă a deșeurilor, eforturile de retenţie a cadrelor, dar şi alţi indicatori ce ţin de operarea şi gestionarea sustenabilă/durabilă a afacerii.

Concursul “Marca Comercială a anului” a înregistrat succese majore în domeniul activității antreprenoriale, cu fiecare ediție sporind numărul participanților, în perioada 2003-2017 la concurs prezentându-se peste 1300 de mărci. Miza concursului este Premiul Mare “Mercuriul de Aur” care atestă cele mai prestigioase aprecieri, confirmând eficacitatea strategiilor de marketing.

Concursul “Premiul pentru realizări în domeniul calităţii” este la a patra ediție și are ca obiectiv promovarea companiilor care implementează standarde în domeniul managementului calităţii şi motivarea întreprinderilor autohtone să penetreze noi pieţe de desfacere cu produse competitive şi calitative. Pentru marele premiu- “Zeița Calității”, anul acesta au concurat 45 de companii.

În cadrul evenimentului au fost decernate premii și celor 17 raioane (Consiliul Raional Anenii Noi, Cahul, Călărași, Criuleni, Dubăsari, Edineț, Fălești, Florești, Glodeni, Hîncești, Ialoveni, Leova, Orhei, Nisporeni, Rîșcani, Ungheni și UTA Găgăuzia) care au participat în perioada 31 ianuarie – 04 februarie 2018, la cea de-a XVII-a ediție a expoziției naționale “Fabricat în Moldova 2018”.

Distribuie acest articol: