Rezumatul celor 4 master class-uri

cq5dam.web.1280.1280Pandemia a afectat grav întreprinderile micro, mici și mijlocii (ÎMMM), iar odată cu ele și mii de familii din Moldova, care și-au pierdut locurile de muncă și mijloacele de trai. Or, ÎMMM-urile reprezintă peste 95 la sută din afacerile private din țară și peste 60 la sută din populație este angajată în cadrul acestor întreprinderi.

ÎMMM-urile aduc cea mai mare contribuție la crearea de locuri de muncă, dar s-au dovedit a fi și cele mai vulnerabile la crize, indiferent de dimensiunea, sectorul, cifra de afaceri sau locația lor. O cercetare de evaluare a impactului COVID-19 asupra ÎMMM-urilor și a necesităților acestora, efectuată recent de PNUD Moldova la nivel local, reflectă o realitate sumbră: 1/3 dintre companii au rezerve de capital/lichidități care ar putea acoperi cel mult trei luni din operațiunile acestora, doar 12% au acces la surse externe de finanțare, iar 50% nu au proceduri interne adecvate pentru gestionarea situațiilor de criză. Toate acestea sunt amplificate de nivelul redus al cunoștințelor juridice și calitatea contractelor încheiate cu partenerii, precum și de diversitatea redusă a clienților și accesul limitat sau inexistent la piețele interne și externe. Accesul la informații și sprijin pentru îmbunătățirea abilităților sau restructurarea companiei în condițiile crizei COVID-19 sunt, de asemenea, o problemă pentru multe întreprinderi.

Întreprinderile exportatoare – printre cele mai afectate de pandemie

Criza provocată de pandemie a lovit grav și în întreprinderile exportatoare. Potrivit Nataliei Calenic, vicepreședinta Camerei de Comerț și Industrie din Chișinău, la acest moment este greu de estimat care ar fi exact impactul crizei asupra exportatorilor, însă cert e că scăderea cererii externe, dar și criza materiei prime a determinat majoritatea companiilor de pe ambele maluri ale Nistrului să-și suspende total exporturile sau să le reducă semnificativ.

Datele Biroului Național de Statistică arată că în primele trei luni ale anului 2020, din cauza scăderii cererii în țările afectate de COVID-19, volumul de mărfuri comercializate pe piețele externe din Republica Moldova, malul drept, a scăzut cu 7,9%. Un impact mai mare se constată în ramurile exportatoare: fabricarea de piese pentru autovehicule și motoare, fabricarea de fire și cabluri, dispozitivelor de conexiune pentru acestea, precum și fabricarea articolelor de îmbrăcăminte și a produselor textile, prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor.

1597124550119Conform unui studiu efectuat de Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul” cu sprijinul financiar al Suediei în cadrul proiectului PNUD „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” (AdTrade), schimburile comerciale de export de pe malul stâng al Nistrului și comerțul intern cu malul drept au intrat în zona valorilor negative, fiind în ianuarie-mai 2020 cu 9% sub nivelul de referință al anului precedent, ca urmare a efectelor pandemiei, inclusiv a măsurilor luate pentru evitarea răspândirii COVID-19. În general, pe parcursul a primelor cinci luni, valoarea totală a cifrei de afaceri în schimburile comerciale dintre ambele maluri și exporturi a scăzut cu 13,6%, iar livrările pe malul drept s-au diminuat drastic pentru majoritatea grupurilor de produse.

Pachet de sprijin imediat pentru IMMM-urile de pe ambele maluri ale Nistrului  

Ca răspuns la provocările cu care se confruntă ÎMMM-urile de pe ambele maluri ale Nistrului, PNUD Moldova, cu susținerea financiară a Suediei, a lansat o serie de master-class-uri pentru exportatori, care sunt organizate în parteneriat cu Camerele de Comerț și Industrie din Chișinău și Tiraspol, în cadrul Academiei Exportatorului. Inițiativa prevede o serie de instruiri, transfer de experiență și ghidare online pentru antreprenorii de pe ambele maluri ale Nistrului, pentru ca aceștia să-și adapteze afacerile la noile realități, să-și găsească noi nișe pe piață și să identifice soluții alternative de aprovizionare.

Aceste master-classuri contribuie la susținerea companiilor de pe ambele maluri în vederea diversificării, adaptării și creării de modele și produse de afaceri mai rezistente și mai incluzive și sporirea competitivității pentru a accesa piețele externe. Tematicile instruirilor online răspund la necesitățile imediate ale producătorilor de pe ambele maluri ale Nistrului, identificate în cadrul unei cercetări de evaluare a impactului COVID-19 asupra ÎMMM-urilor.

Răspuns la criză pandemică: ne adaptăm și devenim mai puternici

cq5dam.web.540.390 (3)„Participanții au fost foarte activi la toate evenimentele online, au adresat întrebări și au împărtășit din experiența lor de dezvoltare a afacerii în condiții de criză. Ne bucurăm că datorită sprijinului oferit de Suedia, PNUD și Camera de Comerț și Industrie, companiile de pe ambele maluri ale Nistrului devin mai competitive și mai bine informate în domeniul exportului și vor putea face față noilor provocări”, susține Natalia Calenic, vicepreședinta Camerei de Comerț și Industrie din Chișinău.

Printre subiectele abordate în cadrul master class-urilor sunt:

  • Certificarea sistemului de management al întreprinderii
  • Identificarea canalelor de distribuție pe piața locală și externă în condițiile crizei pandemice
  • Digitalizarea afacerii și vânzările online
  • Bazele legale pentru tranzacțiile online
  • Procedurile vamale în operațiunile de import-export
  • Contractarea internațională și operarea cu INCOTERMS 2020
  • Indicații geografice și probleme legate de proprietatea intelectuală
  • Strategii de accesare a pieței UE. Identificarea de nișe noi în contextul COVID 19
  • Comerț internațional post-carantină: experiență practică a antreprenorilor din țările Uniunii Europene

Ghidați de experți notorii în diverse domenii ale economiei, formatori și antreprenori cu experiență din Belgia, Franța, Germania, Cehia, România și Bulgaria, peste 500 de antreprenori de pe ambele maluri ale Nistrului au învățat până acum să valorifice schimbările rezultate în urma crizei COVID-19 și să se adapteze la noile realități.

Orice criză e o radiografie care scoate în evidență părțile slabe ale companiei

cq5dam.web.540.390„Inovația și capacitatea de adaptare rapidă la noile condiții sunt elementele indispensabile pentru dezvoltarea durabilă a unei afaceri. Orice criză, precum este și cea provocată de noul coronavirus, este o radiografie care scoate în evidență părțile slabe ale unei companii. De aceea, criza trebuie folosită ca o șansă de reinventare a afacerii, de sporire a competențelor și de lansare a unor noi produse, care pot fi oferite în actualele condiții”, a menționat Vladimir Imbirovski, directorul general al companiei „Santino-Service” SRL, specializată în producerea articolelor din materiale plastice. În cadrul unei sesiuni online, el a împărtășit din experiența sa de exportator de succes, a povestit despre practica sa de vânzare prin intermediul resurselor online, cum ar fi Amazon, dar și despre măsurile întreprinse pentru a-și adapta afacerea în perioada pandemiei.

COVID-19 – „un șut care ne-a determinat să ne reinventăm”

cq5dam.web.540.390 (1)Maria Pleșca a participat la toate master class-urile organizate până acum. Este co-fondatoarea și administratoarea unei companii din Chișinău, care produce uniforme și îmbrăcăminte de protecție și care face primii pași pentru a-și extinde activitatea pe noi piețe. „Criza generată de COVID-19 a fost ca un șut care ne-a determinat să ne reinventăm. Cine nu reușește să se adapteze acum nu mai are nici o șansă de a reuși în afaceri – este principala lecție pe care am învățat-o. Ca să putem face față noilor cerințe, am apelat la sfatul specialiștilor din cadrul acestor master class-uri. A fost extrem de util, pentru că am identificat noi perspective, ne-am familiarizat cu noile tendințe din domeniul comerțului internațional și am aflat despre noutățile legislative ce țin de operațiunile de import-export”, susține antreprenoarea.

Potrivit ei, exemplele prezentate în cadrul sesiunilor online demonstrează că în pofida pandemiei sunt multe oportunități care pot fi folosite pentru dezvoltarea afacerii. Prima este digitalizarea procesului de afaceri, altfel spus comerțul electronic. „Acest aspect merită a fi luat în considerare, deoarece marketingul este tot mai mult pe online, iar dacă vrei să găsești noi piețe de desfacere o poți face tot cu ajutorul internetului, deschizând un magazin online. Digitalizarea unei companii înseamnă și gestionarea mai eficientă a tuturor proceselor din firmă datorită capacității mari de analiză și date colectate”, consideră Maria Pleșca.

Am fost ajutați să sporim potențialul inovativ al afacerii

cq5dam.web.540.390 (2)Inna Linnic, directoarea unei companii de producere a pâinii și a produselor de panificație precoapte și congelate din orașul Tiraspol, susține că master class-urile au fost ca și un ghid pentru depășirea consecințelor crizei pandemice. „Am obținut mai multe sfaturi și informații utile care ne vor ajuta să sporim potențialul inovativ al afacerii noastre, să ne adaptăm și să facem primii pași către piețele externe. O companie tânără precum este a noastră trebuie să cunoască strategiile de identificare a pieței și anumite date precum dimensiunea și structura acesteia, cine sunt potențialii clienți și competitori”, susține antreprenoarea.

Asistența oferită de PNUD pentru recuperarea afacerilor locale de pe ambele maluri ale Nistrului este una complexă. Conform studiului efectuat de IDIS în cadrul proiectului PNUD/AdTrade, în 2020 tendințele de diminuare a comerțului internațional vor continua și se vor accentua datorită impactului pandemiei COVID-19 asupra activității economice din regiune, reducerii producției în agricultură, impuneri restricțiilor la exportul cerealelor și încetinirea activității economice în unele state-destinații ale exporturilor din regiune.

Ajutor concret pentru situații imprevizibile

„În acest context, PNUD va sprijini în continuare aproximativ 100 de ÎMMM-uri din Moldova prin lansarea dedicată a programelor de granturi pentru sprijinirea afacerilor, cu accent pe îmbunătățirea rezistenței companiilor la crize, prin creșterea accesului acestora la tehnologii și echipamente, infrastructură și piețe și prin promovarea competenței financiare și juridice”, susține Olesea Cazacu, coordonatoare de programe, PNUD Moldova.

Asistența oferită de PNUD va fi direcționată, de asemenea, și pe dezvoltarea de contacte B2B, dezvoltarea de afaceri și servicii de consultanță, digitalizarea proceselor, precum și facilitarea accesului direct la piețe, inclusiv prin creșterea capacității de asociere a micilor producători de pe ambele maluri ale Nistrului pentru a dezvolta oferte colective de export și a le promova eficient pe piețele țintă.

PNUD contribuie și la alte proiecte de sprijin ale IMM-urilor, așa cum este Programului Național Startup Moldova – un proiect complex de transformare digitală a IMM-urilor IT și non-IT, dezvoltat cu susținerea USAID și Suedia, împreună cu Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC, Moldova IT Park, PNUD și Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului IMM (ODIMM). Prin intermediul programului va fi oferit suport pentru cel puțin 40 de afaceri mici și mijlocii sub formă de servicii și soluții de automatizare, servicii de digitalizare, acces la consultanță în domeniul legal și fiscal, consiliere în comerțul electronic, dar și soluții integrate pentru automatizarea proceselor de afaceri.

Toate aceste măsuri urmează să răspundă necesităților ÎMMM-urilor ca urmare a crizei provocate de pandemie și să le ajute să se adapteze la noile cerințe, păstrându-și rolul lor esențial în crearea locurilor de muncă și creșterea durabilă a economiei țării.

Notă: Acest material este preluat cu acordul dnei Natalia Costaș, consultantă în comunicare și relații media, proiectul PNUD/AdTrade. Tel.: 0 69 22 11 41; e-mail: [email protected]

Distribuie acest articol: