La data de 26 septembrie 2022, Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM) a participat la evenimentul de lansare a Portalului de Asistență în Comerț al Parteneriatului Estic (EaP Trade Helpdesk) menit să ofere antreprenorilor acces la informații relevante despre comerțul internațional cu țările Parteneriatului Estic și Uniunea Europeană.
CCI este desemnată în calitate de punct de contact alături de Ministerul Economiei și Serviciul Vamal și va fi responsabilă pentru gestionarea modulului denumit Centrul de Asistență, prin care antreprenorii vor putea adresa întrebari sau sesiza probleme cu care se confruntă la realizarea operațiunilor de import/export.
În cadrul evenimentului, Natalia Calenic, Vicepreședinte CCI, a salutat lansarea platformei, elaborată cu suportul instituției camerale. CCI apreciează colaborare fructuoasă cu Centrul de Comerț Internațional (ITC) care a elaborat platforma EaP Trade Helpdesk și cu care CCI realizează un sondaj complex privind barierele netarifare în calea comerțului. Platforma cuprinde informații foarte utile antreprenorilor care doresc să exporte produse autohtone, și oferă mai multe instrumente de analiză a pieței, a tarifelor vamale și cerințelor față de produs. Totodată, prin modulul special, antreprenorii vor putea adresa întrebări online, la autoritățile publice, pentru a afla reglementări sau informații despre proceduri și taxe. Antreprenorii vor putea semnala diferite bariere în calea comerțului. Un astfel de modul este realizat în premieră pentru RM, și va simplifica comunicarea businessului cu autorități, oferint răspunsuri în regim online mai operativ și eficient. ”CCI în calitate de punct de contact va colabora cu autoritățile responsabile dar și va promova această platformă în cadrul Academiei Exportatorilor a CCI”, a menționat Natalia Calenic.
Nota:
EaP Trade Helpdesk (sau Portalul de Asistență în Comerț al Parteneriatului Estic) este un proiect finanțat de UE, în cadrul inițiativei EU4Business, elaborat și implementat de Centrul Internațional de Comerț (ITC).
Portalul de Asistență în Comerț (EaP Trade Helpdesk) facilitează accesul la informațiile comerciale pentru companii și organizații de suport în afaceri din țările Partenariatului Estic și este formată din trei module complementare:
- Modulul Identificarea oportunităților ajută utilizatorii să identifice cele mai de perspectivă piețe și produse pentru comerțul în regiune și în UE. Prin compararea performanței comerciale și a potențialului comercial fie în regiune, fie în UE, pe piață și sector, utilizatorii pot lua decizii mai bune privind afacerile lor.
- Modulul Informații de piață oferă utilizatorilor o perspectivă de ansamblu asupra condițiilor de acces pe piață la care trebuie să se conformeze pentru a-și comercializa produsul în piața identificată, precum și conectarea cu partenerii relevanți din țara lor sau de pe piața de destinație.
- Centrul de ajutor ghidează utilizatorul în navigarea platformei, în găsirea resurselor suplimentare și în identificarea unei rețele naționale de specialiști care vor răspunde la eventuale întrebări legate de comerț.
Proiectul EaP Trade Helpdesk este realizat în parteneriat cu instituțiile naționale, care contribuie la colectarea și actualizarea datelor și participă la centrul de asistență oferind îndrumări și informații complementare întreprinderilor din regiune.