La Chișinău a avut loc deschiderea oficială a ediției a XVIII-a a Expoziției naționale “FABRICAT ÎN MOLDOVA”, organizată în perioada 30 ianuarie- 03 februerie 2019, la C.I.E ”MOLDEXPO”, mun. Chișinău, str. Ghioceilor, 1, de către Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, sub egida Guvernului RM.
La evenimentul de deschidere au fost prezenți: Sergiu HAREA, președintele CCI a RM; reprezentanți ai Guvernului Republicii Moldova; Peter MIHALKO, șeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova; Mihai COSTEL, vice-primarul județului Brașov; Adrian – Ioan VEȘTEA, președintele Consiliului Județean Brașov, Anatol COICA, președintele Consiliului de Afaceri Federația Rusă – Republica Moldova, delegații din România (Maramureș, Iași, Vaslui, Prahova, Brașov), Federația Rusă, Letonia, Belgia, Italia etc.
Potrivit lui Sergiu HAREA, “Fabricat în Moldova este cea mai bună platformă de promovare a produselor autohtone, de cercetare a noilor încercări, punerea în evidență a nivelului de competitivitate a companiilor naţionale și majorarea cererii de consum a produselor noastre! Sloganul ediției curente a devenit ”Acasă. Autentic. Autohton.”
Totodată, președintele CCI a RM a menționat că expoziția din acest an ocupă o suprafață de 4680 m2 și întrunește 450 agenți economici din diferite ramuri ale economiei naționale: industria alimentară, ramura vitivinicolă, industria mobilei, industria ușoară, utilaje, tehnică și aparataje, instituții de cercetări științifice, meșteri populari. De asemenea, vizitatorii vor întâlni 50 de participanți noi la expoziție din toate domeniile. Vor fi prezentate 21 standuri colective și anume ale: UTA Găgăuzia, standul regiunii transnistrene și alte 19 consilii raionale precum: Anenii Noi, Cahul, Călărași, Criuleni, Cimișlia, Dubăsari, Edineț, Fălești, Florești, Glodeni, Hânceşti, Ialoveni, Leova, Nisporeni, Râșcani, Rezina, Orhei, Ungheni, Stefan-Voda.
Peter MIHALKO a menționat că acest eveniment are o importanță majoră nu doar pentru agenții economici autohtoni, ci și pentru cei ce doresc să investească în Republica Moldova. ”Datorită DCFTA, circa 70% din produsele din Republica Moldova ajung în UE, iar gama acestora este una complexă și diversificată”.
Prezent la inaugurarea expoziției, Mihai COSTEL a reiterat importanța acestui eveniment și a transmis înalte aprecieri din partea Județului Brașov pentru produsele fabricate în Moldova, menționând că după organizarea la Brașov a expoziției ”Moldova Prezintă” în vara anului 2018, brașovenii așteaptă cu nerăbdare cea de-a doua ediție a evenimentului.
Potrivit organizatorilor, în acest an participă cu stand, proiecte care vin să informeze vizitatorii și agenții economici participanți despre oportunitățile de care pot beneficia: Proiectul finanțat de Uniunea Europeană ”Vizibilitate și comunicare pentru AA/DCFTA” și ”Livada Moldovei”.
Partea expozițională a evenimentului se desfășoară în pavilioanele: central, 2, 3 și în spațiile deschise ale C.I.E ”MOLDEXPO”.
PAVILIONUL central: întreprinderi din sectorul agricol, produse alimentare și băuturi, expoziții colective ale celor 18 raioane ale republicii;
PAVILIONUL 2: întreprinderi industriale, textile și mobilă a 17 companii care reprezintă brandul ”Din inimă”;
PAVILIONUL 3: instituțiile publice prestatoare de servicii (ANOFM, AGEPI, CNAS, etc), Consiliile raionale, meșterii populari;
În spațiile deschise vor fi comercializate produse și tehnică agricolă.
Ca și în edițiile anterioare, expoziția găzduiește un program amplu de afaceri în cadrul căruia sunt abordate subiecte de o mare actualitate atât pentru consumatori, cât și pentru producători. În acest sens sunt organizate diverse mese rotunde, forumuri prezentări de companii și produse, seminare, conferințe pe teme de interes în sfera cooperării comercial- economice (agenda se anexează).
Notă: ”Conceptul evenimentului urmărește unificarea forțelor reprezentanților administrației publice, comunității de afaceri și organizațiilor obștești în vederea susținerii fabricării produselor autohtone, punerii în evidență a nivelului de competitivitate a acestora și majorării cererii de consum a produselor naționale.
Pe parcursul anilor “FABRICAT ÎN MOLDOVA” a devenit o platformă de creare a condițiilor favorabile pentru susținerea producătorului autohton și de promovare a imaginii Republicii Moldova.”