Digitalizarea Certificatelor de Origine și a Carnetelor ATA, discutate la nivel internațional

În perioada 28-31 octombrie 2024, Natalia Calenic, Vicepreședinte al Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM), participă la ședințele Consiliului Mondial pentru Carnete ATA și Consiliului Internațional al Camerei de Comerț pentru Certificarea Originii, organizate la Istanbul, Turcia.

Evenimentul reunește circa 50 de reprezentanți ai instituțiilor camerale din diverse state, care discută prioritățile și tendințele actuale în procesul de emitere a documentelor de comerț internațional.

În cadrul ședinții dedicate Carnetelor ATA (Carnetul ATA este un document internațional care substituie declarația vamală și garanția financiară, ce simplifică vămuirea mărfurilor în regim de admitere temporară și tranzit), au fost analizate progresele în implementarea carnetelor electronice (e-ATA), în contextul în care utilizarea lor va deveni obligatorie din 2027. În prezent, șase țări fac parte din proiectul-pilot, iar Uniunea Europeană preconizează adoptarea e-ATA din 2026. Carnetul electronic (e-ATA) va înlocui formatul pe hârtie, fiind accesibil autorităților vamale printr-o platformă internațională digitală.

În cadrul sesiunilor, Natalia Calenic a prezentat progresul CCI a RM în digitalizare, menționând dezvoltarea modulului creat pentru procesarea cererilor de eliberare a Carnetelor ATA, accesibil pe client.chamber.md. De asemenea, CCI a RM din 2023, este conectată la platforma internațională ATA-Gateway, prin care, în 2024, a eliberat 135 de Carnete ATA.

Schimbul de informații a inclus și noi abordări privind certificarea originii nepreferențiale și implementarea certificatelor electronice. Participanții au fost informați și despre serviciul electronic de emitere a certificatelor de origine, dezvoltat de CCI a RM pe platforma client.chamber.md.

De asemenea, în cadrul ședinței, au fost prezentate noile platforme electronice dezvoltate de CCI Internațională, menite să faciliteze monitorizarea și schimbul de informații în domeniul certificării originii.

Evenimentul a creat oportunitatea unui schimb de bune practici și a facilitat discuțiile despre armonizarea și standardizarea serviciilor camerale în sprijinul comerțului internațional.

Pentru detalii suplimentare, vizitați: https://expertiza.chamber.md/servicii-online/

 

Distribuie acest articol: