Eurochambers și proiectul EU4 Business Connecting Companies au publicat Raportul de țară Moldova 2020, privind situația economică în RM, la elaborarea căruia a contribuit și CCI a RM. Raportul integral poate fi vizualizat aici.
Raportul de țară conține analiza economică a sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) din Republica Moldova structurată sectorial, în dependență de gen și tip, care se bazează pe date statistice, inclusiv privind exporturile în mai multe sectoare (alimentar, bio/organic, industria textilă, turism, industriile creative). Totodată, au fost prelucrate date obținute prin chestionarea a circa 340 companii.
Raportul reflectă situația IMM-urilor, performanțele acestora și provocările cu care se confruntă inclusiv:
- lipsa forței de muncă calificate,
- corupția,
- accesul la piețele externe.
Concomitent, este scos în evidență impactul măsurilor de susținere a mediului de afaceri, dar sunt și formulate recomandări relevante susținerii dezvoltării acestor categorii de întreprinderi.
Economia Moldovei se confruntă cu o recesiune în 2020 din cauza pandemiei COVD-19. Reducerea activității comerciale și de afaceri din țară are deja un impact negativ asupra economiei. În context, un compartiment separat al Raportului este dedicat Impactului COVID-19 asupra IMM-urilor din Moldova comparativ cu celelalte țări ale Parteneriatului Estic. Acesta oferă scenarii estimative a evoluției în timp a impactului și capacitatea IMM-urilor de recuperare post-pandemie. Astfel, se estimează că deficitul de cont curent va rămâne ridicat, deoarece exporturile scad mai repede decât importurile și se preconizează că presiunile inflaționiste se vor consolida.
Totodată, Raportul conține informații despre asistența acordată IMM-urilor de UE4Business în Moldova, care acoperă trei domenii principale:
- Acces la finanțare: prin intermediul programelor care oferă împrumuturi și acordă stimulente IMM-urilor pentru a investi în noi oportunități de afaceri, tehnologii moderne și inovatoare;
- Acces la piețe: prin intermediul inițiativelor care ajută la identificarea investițiilor în noi oportunități de afaceri;
- Acces la cunoștințe: prin intermediul serviciilor de consultanță pentru afaceri în domenii specifice, cum ar fi competitivitatea, exporturile, standardele, strategia, marketingul, operațiunile, managementul calității sau eficiența energetică.
Nota: EUROCHAMBRES (Asociaţia Camerelor de Comerţ Europene) unește asociații de afaceri din 43 de țări. CCI a RM este membră a Asociaţiei Camerelor de Comerţ Europene din 10 octombrie 2002 și participă la activitățile sale.