Chișinău, 01 februarie 2023 Produsele și serviciile a cca 350 de antreprenori din țara noastră participă în perioada 1- 5 februarie 2023, la CIE Moldexpo (mun. Chișinău, str. Ghioceilor 1), la cea de-a XX-a ediție a Expoziției naționale „Fabricat în Moldova” 2023.
La 𝗖𝗲𝗿𝗲𝗺𝗼𝗻𝗶𝗮 𝗼𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹𝗮̆ 𝗱𝗲 𝗶𝗻𝗮𝘂𝗴𝘂𝗿𝗮𝗿𝗲 𝗮 𝗲𝘅𝗽𝗼𝘇𝗶𝘁̗𝗶𝗲𝗶 𝗻𝗮𝘁̗𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝗲 „𝗙𝗮𝗯𝗿𝗶𝗰𝗮𝘁 𝗶̂𝗻 𝗠𝗼𝗹𝗱𝗼𝘃𝗮”❟ 𝗲𝗱𝗶𝘁̗𝗶𝗮 𝗮 𝗫𝗫-𝗮 Sergiu HAREA, Președintele CCI a RM a menționat că Expoziția națională „Fabricat în Moldova” este cea mai bună platformă de promovare a produselor autohtone, de cercetare a opiniei consumatorilor, noilor produse și servicii, cât și scoaterea în evidență a nivelului de competitivitate a companiilor naţionale.
„După o pauză de doi ani, CCI a RM revine cu Expoziția națională „Fabricat în Moldova”, la care participă cca 350 antreprenori, pe o suprafață de 3 000 m2, oferindu-ne ce au ei mai bun, pentru a ne arăta că și în Republica Moldova avem producători care sunt apreciați în întreaga lume. Vreau să aduc sincere mulțumiri celor care au contribuit la organizarea acestui eveniment- Guvernului Republicii Moldova, Consiliilor Raionale, partenerilor europeni care au venit cu suport pentru companiile ce au investit în țara noastră, Camerei de Comerț Italiană în Moldova, care participă cu un stand al companiilor italiene, ce-și desfășoară activitatea în țara noastră. Mulțumesc celor care oferă locuri de muncă, oferă exporturi dar și posibilitatea de a investi în țara noastră. Se poate de făcut business în Republica Moldova!”, a declarat Sergiu HAREA.
Președintele CCI a invitat antreprenorii dar și reprezentanții mass- media la Programul de Afaceri al evenimentului, care include un Forum de Afaceri Moldo-Român, la care participa peste 170 de antreprenori din cele două state; la Conferința Sectorială a Vinului; Masa rotundă „ECONOMIA VERDE. Fabricat în Moldova”; cât și alte evenimente de importanță majoră pentru antreprenorii autohtoni.
Prezentă la festivitatea de inaugurare a evenimentului, prim-ministra Natalia GAVRILIȚA a apreciat tendința producătorilor autohtoni de a se reorienta, pentru a face față situațiilor de criză și a pune accentul pe calitate: „Expoziția Fabricat în Moldova este o carte de vizită a economiei moldovenești și vreau ca produsele pe care le găsim aici să fie de calitate, competitive, accesibile și să ne mândrim cu ele”.
Natalia GAVRILIȚA a vorbit despre importanța, pentru antreprenori, a statutului de țară candidată la UE, primit de Republica Moldova în vara anului 2022: „Odată cu avansarea în procesul de integrare europeană, cresc oportunitățile, dar și provocările pentru businessul moldovenesc. Antreprenorii noștri obțin acces la milioane de noi consumatori, în același timp – trebuie să facă față unor cerințe noi, uneori mai severe, și să concureze cu producători mai mari”.
Șefa Executivului a evidențiat acțiunile de susținere a oamenilor de afaceri, dar a trecut în revistă și prioritățile Cabinetului de miniștri pentru perioada următoare.
„Guvernul are sarcina de a găsi echilibrul între promovarea intereselor agenților economici și protejarea drepturilor consumatorilor. Susținem mediul de afaceri prin digitalizarea serviciilor statului, reglementări mai inteligente și, desigur, financiar. Chiar ieri au fost alocate 230 de milioane de lei pentru compensarea consumului de gaze naturale al întreprinderilor. Am reușit, de asemenea, să mărim valoarea programelor Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului până la 720 de milioane de lei, anul trecut. Acești bani au ajuns la 1375 de întreprinderi sub formă de granturi, garanții financiare, subvenții pentru participare la expoziții. În curând, vom lansa Fondul pentru Antreprenoriat și Creștere Economică a Moldovei (FACEM), care în trei ani ar urma să ajungă la o capitalizare de 2 miliarde de lei”, a adăugat prim-ministra.
Jānis Mažeiks, Ambasadorul Delegației Uniunii Europene în RM a apreciat organizarea unui eveniment care a adunat un număr mare de antreprenori locali, menționând că Uniunea Europeană este alături de țara noastră și oferă posibilități producătorilor moldoveni pentru a exporta pe piața din UE. ”Suntem cea mai mare piață pentru producătorii moldoveni, două treimi din exporturile moldovenești sunt destinate piețelor Uniunii Europene, suntem pregătiți să continuăm acest lucru. Vă doresc o expoziție bună!”, a punctat ambasadorul.
Aurelian GOGULESCU, Vicepreședintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Președinte al Camerei de Comerț și Industrie Prahova a menționat că este încântat să fie prezent, pentru a nouăsprezecea oară, din cele douăzeci de ediții, la Expoziția națională „Fabricat în Moldova” și a adresat un mesaj din partea Președintelui Camerei de Comerț și Industrie a României Mihai DARABAN: „CCIR apreciază destul de mult și consideră parteneriatul cu CCI a RM ca fiind o relație specială, puternică și tradițională dezvoltată în timp, care urmărește dimensiunea europeană, a cooperării bilaterale având la bază obiectivul strategic a integrării Republicii Moldova în UE. În acest contect, CCIR promovează și sprijină orice inițiativă privind participarea în parteneriat, în cadrul proiectelor europene, susținând astfel parcursul pro-european al Republicii Moldova. Ca și acțiuni concrete, pentru colaborarea noastră viitoare, vă propunem extinderea manifestărilor expoziționale „Fabricat în Moldova”, dar și organizarea de forumuri de afaceri și evenimente de business în cât mai multe județe din România, așa cum de altfel, s-a întâmplat în localități precum: Baia Mare, Botoșani, Brașov, Iași, Ploiești. De asemenea, doresc, dle președinte să vă adresez invitația de a participa la expozițiile tematice organizate în România, astfel încât minunatele produse moldovenești să se bucure de o promovare binemeritată”, se arată în mesajul președintelui CCIR, transmis de către Aurelian GOGULESCU.
Vladimir BOLEA, Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare a menționat că țara noastră s-a confruntat cu multiple crize în ultimii ani și căsunt necesare eforturi comune pentru a redresa economia națională.„Producătorii autohtoni sunt sarea și piperul economie naționale și îi îndemn să accepte invitațiile la evenimentele expoziționale atât din țară, cât și de peste hotare. Am avut ocazia să particip în 2022 la București, la cel mai mare târg internațional pentru industria alimentară. Am rămas impresionat de numărul mare de contracte de afaceri ce au fost semnate de către participanții din Republica Moldova cu agenți economici de pretutindeni. Din acest considerent fac un apel către toată lumea: noi avem produse de o calitate deosebită, să știți că suntem așteptați și apreciați atât în România, cât și în alte state UE. Avem peste Prut 20 milioane cumpărători a produselor noastre, fiind valabilă și viceversa. Cu siguranță avem ce demonstra și cumpăra unii de la alții, avem ce promova unul pentru celălalt.”
La ceremonia de deschidere a expoziției au participat, de asemenea și reprezentanți ai autorităţilor publice centrale şi locale; corpul diplomatic acreditat în Republica Moldova; delegații din 10 state; asociaţii profesionale; oameni de afaceri; şi, nu în ultimul rînd, cei cca 350 expozanţi autohtoni!
Sloganul acestei ediții: „Fabricat în Moldova- Fabricat petru Tine!”.
Program de lucru: Expoziția se va desfășura în perioada 1-5 februarie 2023, între orele 10:00- 18.00.
Organizatorul expoziției – Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, sub patronajul Guvernului Republicii Moldova.
Parteneri– Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA); parteneri media: Agrobiznes; Agro Tv; Agroexpert; #Diez; My Business; News Maker; Privesc.eu; Rlive, realitatea, bani.md și TVR Moldova
Important– Stimați vizitatori, vă informăm, căci cu suportul Primăriei Chișinău, vom asigura transport gratuit de la stația Grădina Publică „Ștefan Cel Mare Și Sfânt” către centrul expozițional, în zilele de 1-5 februarie. Pentru mai multe detalii vă rugăm să urmăriți pagina de Facebook a evenimentului- Expoziția națională „Fabricat în Moldova”, ediția a XX-a.
Vizitatori din România, Ucraina, Polonia, Croația, Japonia, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Spania, Italia, Belgia, etc.
Evenimentul curent cuprinde 3 măsuri: expoziția propriu-zisă, programul de afaceri și programul cultural.
Expoziția se va desfășura pe o suprafață de 3 000 m2 și va fi amplasată sectorial și în dependență de profilul de activitate, în Pavilionul Central și Pavilioanele 2, după cum urmează:
Pavilionul Central: Vor fi expuse întreprinderi din sectorul agroindustrial, agricol, produse alimentare și băuturi, expoziții colective ale raioanelor republicii, printre care: Hîncești, Leova, Nisporeni, Călărași, Criuleni, Ungheni, Anenii Noi, Râșcani, Ialoveni, Cimișlia, Florești, Ștefan-Vodă, Cahul, Căușeni, UTA Găgăuzia și altele. În cadrul edițiilor precedente tot mai multe Consilii Raionale s-au mobilizat ocupând suprafețe din ce în ce mai mari și au adunat cei mai buni producători autohtoni locali care vor reprezenta cu mândrie raionul de unde provin.
Pavilionul Nr.2: Vor fi expuse întreprinderi industriale, textile și mobilă, precum și alte bunuri de larg consum. Aici vor fi concentrate companii care reprezintă brandul „Din Inimă”, aceștia fiind cei mai buni producători de textile, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte fabricate în Moldova.
Vor fi expuse instituțiile publice prestatoare de servicii precum: ANOFM, AGEPI, CNAS, ODA, AIPA, Agenția de investiții, organizații non-guvernamentale, meșterii populari etc.
Anul acesta, cu suportul primăriei Chișinău, a fost amenajat spațiu suplimentar- 10 corturi pentru antreprenori.
Programul de afaceri se va desfășura în toate zilelele expoziției.
Astfel, invităm mediul de afaceri, dar și presa, să participe, gratuit, la seminare, prezentări, traininguri si workshopuri.
Programul de afaceri poate fi urmărit aici- https://bit.ly/3JtaCom
În cadrul programului cultural în toate zilele expoziției vor evolua colectivele artistice din raioanele republicii. Vom avea ansambluri de cîntece și dansuri din Chișinău, Ungheni și alte raioane.
Notă: ,,Fabricat în Moldova” este evenimentul de augur cu care debutează programul fiecărui an expozițional în Republica Moldova. Scopul principal al expoziției este de a susține producătorii autohtoni, promova produsele competitive pe piața internă și externă, atrage investiții, intensifica dialogul public-privat. Prin organizarea acestui eveniment, CCI a RM își pune următoarele obiective: prezentarea și promovarea noilor tehnologii, produse și servicii; crearea premiselor pentru găsirea partenerilor de afaceri atât din ţară, cât şi din afara ţării, purtarea discuțiilor, negocierilor, efectuarea schimbului de experiență și bune practici; intensificarea fluxurilor investiționale în țară.