La data de 28 aprilie curent, s-a dat start celui mai așteptat eveniment al anului care vizează promovarea exporturilor din Republica Moldova – Moldova Trade Forum. Evenimentul este organizat pentru al doilea an consecutiv de PNUD cu asistența financiară a Suediei, în cadrul proiectului „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” (AdTrade).
În acest an, evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova.
Moldova Trade Forum constituie o platformă importantă pentru dinamizarea relațiilor comercial-economice şi stabilirea parteneriatelor de afaceri între companiile autohtone și cele din străinătate. Ediția din acest are loc în format online pe platforma https://tradeforum.md pe parcursul a trei zile.
Prima zi a fost dedicată discuțiilor și prezentărilor privind cerințele pieței Uniunii Europene, pașii de urmat pentru penetrarea pieței europene, tendințele globale în domeniul comerțului și recomandările de recuperare pentru companiile afectate de criza provocată de COVID-19, soluțiile pentru integrarea producătorilor moldoveni în lanțurile valorice globale, cu accent special pe termenii și condițiile de accesare a lanțurilor europene de retail.
Participanții au mai avut ocazia de a afla despre oportunitățile de finanțare oferite de partenerii de dezvoltare pentru dezvoltarea capacităților de export ale companiilor de pe ambele maluri ale Nistrului, cum să-și sporească prezența pe piața externă sau locală, precum și despre avantajele comerțului electronic.
Următoarele două zile sunt dedicate pentru întrevederi bilaterale dintre distribuitori, reprezentanți ai unor mari rețele comerciale din străinătate și producători moldoveni, care s-au înregistrat pe Platformă.
Obiectivele Forumului sunt:
- Obținerea informațiilor despre cum pandemia a afectat comerțul internațional și care sunt soluțiile pentru exportatorii din țară pentru a face față acestor provocări;
- De a face cunoștință cu furnizori noi;
- De a promova companiile autohtone și produsele/serviciile acestora;
- De a descoperi produse și servicii noi;
- De a identifica noi parteneri de afaceri pe piața locală și de peste hotare.
Pe platforma evenimentului s-au înregistrat 506 reprezentanți ai mediului de afaceri din Republica Moldova (234 persoane) şi de peste hotare (37 de state, cele mai reprezentative fiind Turcia – 80 persoane, România – 34 persoane, Belarus – 33 persoane. De asemenea, avem reprezentanți din SUA, Canada, Marea Britanie, Elveția, statele CIS (Federația Rusă, Ucraina), UE (Franța, Germania, Italia, Grecia, Olanda, Slovenia, Slovacia, Portugalia, Spania, Letonia, Lituania, Estonia, Polonia etc.), precum Republica Islamică Iran, Macedonia de Nord, Maroc, Emiratele Arabe Unite, Brazilia, Columbia, Albania, Muntenegru, Israel reprezentanți din diverse sectoare precum: agricultură, industria agro-alimentară, tehnologii informaţionale şi comunicaţii, textile, etc. Transmisiunea în direct a evenimentului pe platforma online privesc.eu a fost vizualizată de peste 15 000 urmăritori.
Printre invitații de onoare, care au venit cu un cuvânt de salut, s-au numărat: E.S. Ambasadorul Suediei în Republica Moldova, Anna Lyberg; Reprezentanta Rezidentă PNUD în Republica Moldova, Dima Al-Khatib. Printre speakeri s-au regăsit: Kjell Anders Nordström (economist, public speaker în domeniul managementului strategic), care a vorbit despre internaționalizarea afacerii în contextul noii ”normalități”; Poul Hansen reprezentant al Conferinţei Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare (UNCTAD), care a prezentat impactul pandemiei de COVID-19 asupra comerțului și dezvoltării, Rodica Verbeniuc, director general al Agenției de Investiții din Moldova a prezentat platformele de promovare, care au drept scop creșterea exporturilor și atragerea investițiilor; Vadim Gumene de la Expert Grup a vorbit despre oportunitățile DCFTA în contextul crizei pandemice; Rolul comerțului electronic și al digitalizării a fost prezentat de Kathryn Lundquist; reprezentanții PNUD au relatat despre programele care vin în suportul promovării exporturilor. În calitate de invitat special a fost Bernard Marr (futurist cu renume mondial, influencer, care se numără printre lideri în domeniului businessului și tehnologiilor).
De asemenea, Sergiu Harea, președintele CCI a RM a prezentat serviciile pe care le oferă instituția pentru facilitarea exporturilor.
”În condițiile de noi restricții impuse de pandemia de COVID-19, CCI a RM și-a digitalizat serviciile pentru antreprenori, minimalizând astfel contactul interpersonal. În format virtual au fost transferate serviciile de expertiză, evaluare și certificare a originii; organizarea forumurilor economice, întrevederilor bilaterale de afaceri, expozițiile; ședințele comitetelor sectoriale; învățământul dual, etc. În proces de dezvoltare sunt digitalizarea carnetelor ATA, eliberarea certificatelor de origine electronică, instruirea la distanță, etc.”
Întrevederi bilaterale dintre mediul de afaceri autohton și străin în format online au început pe data de 28 aprilie, au continuat și astăzi, 29 aprilie și se vor desfășura și mâine, 30 aprilie. În total au fost programate 183 de întrevederi de afaceri. Doar pe parcursul zilei de 28 aprilie au avut loc 67 de B2B.